- Je bent zo ver in de cursus: 77,5%
7.7 Kosten aftrekken bij kantoor of werkruimte aan huis
Een kantoor, of werkruimte aan huis kan best handig zijn. Je bent meteen vanuit je huis op je werk en hebt dus geen last van lange reistijd en files. Een kantoor aan huis kan ook nog financieel aantrekkelijk zijn. Als je je aan een aantal regels houdt, mag je de kosten voor de werkruimte namelijk aftrekken. Heb je een koophuis, dan gelden er twee regels: de werkruimte moet zelfstandig zijn én je moet genoeg uren in je werkruimte besteden aan je bedrijf.
Zelfstandige werkruimte
Als jij je laptop op je keukentafel zet, is dat geen zelfstandige werkruimte. Een zelfstandige werkruimte moet de visuele kenmerken hebben dat deze zelfstandig is, zodat je deze ook apart zou kunnen verhuren. Er moet daarom eigen sanitair zijn én een eigen ingang of opgang. Het moet dus niet zo zijn dat je eerst dwars door je huis moet om bij de werkruimte uit te komen, maar je mag bijvoorbeeld wel een gezamenlijke portiek hebben met daarachter twee voordeuren: één voor de privéwoning beneden en één met bijvoorbeeld een trap naar boven voor de werkruimte. Niet iedereen mag kosten voor eigen werkruimte aftrekken, bijvoorbeeld als je de werkruimte in je woning ter beschikking stelt aan jouw bv of die van je partner.
Genoeg uren werken in je werkruimte
Niet alleen moet de ruimte zelfstandig zijn, je moet de ruimte ook vaak genoeg gebruiken. Als jij een zelfstandig kantoor hebt, maar je zit er maar een paar uur per jaar, dan mag je de kosten hiervan niet aftrekken Zo moet je minimaal 10% van je tijd als ondernemer gebruikmaken van je werkruimte.
Let op: de regels kunnen nog wel eens anders zijn als je een koophuis hebt of een huurhuis en als je alleen woont in het huis of wanneer je samenwoont of getrouwd bent. Wil je precies weten of je je werkruimte kunt aftrekken? Gebruik dan deze rekenhulp van de Belastingdienst.
Welke kosten kun je aftrekken?
Als je voldoet aan de regels, kun je deze kosten van je werkruimte aftrekken:
-
- Het deel van de energiekosten (als je de werkruimte bijvoorbeeld voor 90% zakelijk gebruikt, kun je 90% van de energiekosten aftrekken)
- De telefoon- en internetkosten (als deze in de ruimte alleen voor je bedrijf gebruikt worden)
- Verzekeringen
- Schoonmaakkosten
- Kosten van de inrichting (vloeren, kantoorinrichting etc.)
- Huur of waarde van de werkruimte
- Een deel van de hypotheekschuld
De meeste van deze kosten kun je gewoon invoeren, zoals je in de vorige hoofdstukken hebt geleerd. Stel, je hebt kantoorartikelen gekocht voor je kantoor aan huis. Dan boek je de factuur op de normale manier in, met als tegenrekening 4700 Kantoorbenodigdheden. De waarde van je werkruimte is alleen een lastig onderdeel. We adviseren dan ook om dit te overleggen met een boekhoudprofessional.