Voor- en nadelen van automatiseren

Nu je een beeld hebt van hoe je je boekhouding kunt automatiseren, leggen we uit waarom je dit zou doen, of juist niet?

Tijd besparen

De belangrijkste reden om je boekhouding te automatiseren, is omdat je er veel tijd mee bespaart. Als je alle bonnetjes, facturen en andere gegevens iedere keer handmatig moet invoeren ben je veel tijd kwijt. Maar ook het handmatig doen van de btw-aangifte kost meer tijd dan nodig is. Als je gebruikmaakt van e-Boekhouden.nl kun je dit rechtstreeks doen, waardoor je tijd bespaart. Die tijd kun je dan weer besteden aan waar je écht mee bezig wil zijn: je bedrijf.

Minder fouten maken

Als je handmatig je boekhouding doet, is de kans op fouten groter. Fouten maken is menselijk. Als je je boekingen in Excel doet, heb je snel een invoerfoutje gemaakt. Of je bent net ergens vergeten de kolom goed door te trekken, zodat een bedrag niet goed wordt opgeteld. Een boekhoudprogramma maakt geen fouten. Als jij je boekingen goed invoert, rekent het systeem alles automatisch voor je uit.

Compleet inzicht en altijd up-to-date

Een geautomatiseerde boekhouding geeft je een goed beeld van hoe je bedrijf ervoor staat. Zo rekent e-Boekhouden.nl automatisch het overzicht Winst en Verlies voor je uit. Daarmee zie je meteen of je bedrijf winst of verlies maakt. Je kunt dit zelfs per onderdeel bekijken, bijvoorbeeld waar je de meeste kosten aan kwijt bent, of welk product het meeste geld oplevert. Met een geautomatiseerde boekhouding heb je dus een compleet beeld van je omzet, facturen (ook de facturen die nog openstaan) en betalingen. Dit inzicht is altijd actueel, omdat e-Boekhouden.nl je boekhouding altijd up-to-date houdt.

Is er dan ook een nadeel?

Sommige onderdelen van het automatiseren kunnen geld kosten. Soms kost een koppeling geld, of worden er extra kosten gevraagd voor bepaalde automatiseringen. Als je nog maar een heel klein bedrijfje hebt, heb je bepaalde automatisering ook (nog) niet nodig. Je kunt altijd op een later tijdstip beslissen of je jouw boekhouding verder wil automatiseren.

Je hebt bij e-Boekhouden.nl bijvoorbeeld de Scan & Herken en Mail & Herken-functies. Deze hebben we net al een beetje uitgelegd. Hiermee laat je een leverancier bijvoorbeeld zijn facturen direct naar je boekhouding doorsturen. Zo hoef je zelf niet meer de factuur te downloaden, te uploaden in je boekhouding en deze dan handmatig te verwerken. Dit scheelt je per factuur tussen de 10 en 15 minuten. Bovendien weet je zeker dat de boeking goed verwerkt is, want het gebeurt automatisch. Zo’n boeking kost in e-Boekhouden.nl 1 credit. Deze credits kosten tussen de € 0,09 en € 0,25, afhankelijk van hoeveel je er tegelijk bestelt. Maar weeg deze kosten eens af tegen de tijd en moeite die je bespaart met deze functie. Het scheelt je dus tot 15 minuten per factuur én je weet zeker dat je geen fouten maakt. Dan is 9 cent ineens niet meer zo duur, toch?

Wil je meer informatie over hoe je je boekhouding automatiseert met e-Boekhouden.nl, neem direct contact op via: sales@e-boekhouden.nl of bel 088 – 6500 201.

e-Boekhouden.nl

Nu je je eerste boekingen hebt gedaan én je weet wat er dan in je boekhouding gebeurt, gaan we uitleggen welke belastingen je kunt tegenkomen als ondernemer.