Overstappen van boekhouding

Je boekhouding is nu bijna klaar voor gebruik. Als je begint met je bedrijf (en dus ook begint met boekhouden) kun je nu door naar hoofdstuk 2: Je eerste boekingen.

Als je wel al een boekhouding hebt (bijvoorbeeld in een ander boekhoudpakket) en je stapt over naar e-Boekhouden.nl, dan moet je een aantal zaken overnemen uit je oude boekhouding. Je pakt dan de eindbalans uit je oude boekhouding en gebruikt deze als beginbalans voor je boekhouding in e-Boekhouden.nl. Daarnaast moet je de facturen die nog niet betaald zijn ook meenemen in je nieuwe boekhouding. Je hoeft dus niet al je oude boekingen over te nemen. We leggen het hier uit.

Wanneer stap je over van boekhouding?

Als je wil overstappen van boekhouding is het belangrijk dat je het juiste moment kiest. Het is niet verstandig om bijvoorbeeld over te stappen op het moment dat je btw-aangifte moet doen. Het slimste is om in je nieuwe boekhouding te werken vanaf een nieuwe btw-periode, dus aan het begin van een nieuw kwartaal. De meeste ondernemers kiezen ervoor om aan het begin van het jaar over te stappen. Je gebruikt dan voor de eerste btw-aangifte je nieuwe boekhouding. De btw-aangifte van kwartaal 4 (van vorig jaar) doe je dan nog vanuit je oude boekhouding.

Eindbalans overnemen

Als je overstapt naar e-Boekhouden.nl, neem je de eindbalans over uit je oude boekhouding. Dit is dus de balans, zoals die op de laatste datum van je vorige boekhoudpakket was. Stel, je start in het begin van het jaar in e-Boekhouden.nl. Dan gebruik je de eindbalans van 31 december van het vorige jaar als beginbalans. 

Hoe vul je je beginbalans in?

Dit doe je via Beheer > Inrichting > Beginbalans. Daar voer je de datum in wanneer de beginbalans ingaat. Op de beginbalans voer je het saldo in van de verschillende balansrekeningen.

Als je banksaldo bijvoorbeeld op 31 december € 5.400,00 was, dan voer je dat bedrag als beginsaldo in bij de grootboekrekening 1010 Bank. Omdat dit een positief saldo is, voer je dit in bij Activa. Als het een negatief saldo is, voer je het bedrag in bij Passiva, zonder minteken. Zo vul je de grootboekrekeningen in die je bij je vorige boekhoudpakket ook hebt gebruikt. Mis je nog een rekening, dan kun je deze meteen toevoegen, via de knop Rekening toevoegen. Onderaan de beginbalans vind je dan de totalen. Deze twee saldo’s moeten uiteindelijk precies gelijk zijn, zoals bij iedere balans.

Onbetaalde facturen overnemen

Als je overstapt van een andere boekhouding naar e-Boekhouden.nl, dan kan het zijn dat er nog openstaande facturen zijn. Dit zijn facturen die nog niet aan jou zijn betaald, of die jij zelf nog niet betaald hebt. Deze moet je meenemen in je nieuwe boekhouding. Stel, deze facturen zijn vorig jaar ingevoerd in je boekhouding, maar de betalingen komen pas dit jaar. Dan kun je de betalingen niet op de normale manier invoeren in je nieuwe boekhoudpakket. De omzet (of kosten) en de btw zou dan geboekt worden in dit jaar én vorig jaar. En dat mag zo niet.

Totaalbedrag openstaande facturen invullen

Het totaalbedrag van deze onbetaalde facturen vul je in bij debiteuren (voor de facturen die jij hebt verstuurd – dat bedrag moet jij nog krijgen). Bij crediteuren vul je het totaalbedrag in van de facturen die je hebt gekregen van je leveranciers. Dit bedrag moet jij dus nog betalen.

Bijbehorende facturen invoeren in e-Boekhouden.nl

De openstaande facturen moet je dan nog invoeren bij open posten. Dat doe je onderaan de pagina van de beginbalans bij Debiteuren- en crediteurensaldo. Je klikt dan op het getal naast saldo open posten. Je krijgt dan een scherm, waar je je openstaande facturen een voor een kunt invoeren. Als je alle facturen hebt ingevoerd, is het Saldo rekening(en) en Saldo open posten gelijk.

Je boekhouding is nu ingericht, je bent klaar voor je eerste boekingen. Hoe je dat doet, leer je in het volgende hoofdstuk.