- Zo ver ben je in de cursus: 64%
Opgaaf ICP
Als je producten of diensten hebt verkocht in de EU, moet je ook de Opgaaf ICP insturen. ICP staat voor intracommunautaire prestaties, dit is de term die de Belastingdienst geeft aan leveringen naar andere EU-landen.
De Opgaaf ICP is een formulier, dat je moet insturen naar de Belastingdienst. Op dit formulier staan de verkopen naar bedrijven in andere EU-landen. Alleen de verkopen dus, hier komen niet de producten of diensten op die je afneemt vanuit een EU-land. De verkoop aan particulieren komt hier ook niet op te staan (hier gaan we straks nog verder op in). Als je in een bepaald tijdvak geen diensten of producten hebt geleverd in de EU, hoef je geen Opgaaf ICP in te sturen. Normaal gesproken doe je Opgaaf ICP per kwartaal. Hier zit wel een drempelbedrag van € 50.000 aan. Als je meer dan dit bedrag per kwartaal levert, dan moet je Opgaaf ICP per maand doen. Als je dit per jaar wil doen, moet je een vergunning hebben. Per maand Opgaaf ICP doen, mag altijd. Kijk voor meer informatie over de tijdvakken voor de Opgaaf ICP op deze pagina van de Belastingdienst.
De opgaaf ICP is bedoeld als een controle. Je klant moet namelijk in het eigen land de btw afdragen. Daarom moeten op het formulier de OB-nummers (omzetbelastingnummers) staan van je klanten. Je bent als verkoper zelf verantwoordelijk voor het checken van deze nummers. Op deze manier weet je zeker dat je met een bedrijf te maken hebt en dus niet met een particulier. Gelukkig is het insturen van de Opgaaf ICP én het controleren van btw-nummers heel gemakkelijk in e-Boekhouden.nl.
Ga naar Boekhouden > Aangiftes > ICP-opgave. Kies het tijdvak. Je ziet nu de Opgaaf ICP. Bovenaan staan de gegevens van je bedrijf. Bij 1a, 1b en 2 kun je eventuele correcties van een vorige Opgaaf toevoegen. Bij 3a komen automatisch de Intracommunautaire leveringen te staan. Dit zijn de producten die je verkocht hebt aan bedrijven in EU-landen. Diensten komen te staan bij 3b Intracommunautaire diensten. Je ziet per levering het land en het OB-nummer van je klant staan. Als hier in het rood Geen btw-nummer staat, betekent dit dat je het OB-nummer van je klant nog niet hebt ingevuld. Dit doe je door bij de relatie het juiste OB-nummer nog in te vullen. Zolang je dit nog niet hebt gedaan, kun je het formulier niet insturen. Bij het invoeren van het OB-nummer (in e-Boekhouden.nl heet dit Btw-nummer) zie je een groen vinkje staan als het nummer een kloppend OB-nummer is. Bestaat het nummer niet, dan zie je een rood kruisje. Check dan bij je klant of je wel het goede OB-nummer hebt gekregen. Als je een groen vinkje hebt, dan weet je zeker dat je een bestaand OB-nummer hebt gekregen. Je hebt hier dus verder geen omkijken meer naar, handig hè.
Kloppen de gegevens? Dan kun je onderaan klikken op de knop Opgave elektronisch insturen.
We gaan het even laten zien in een voorbeeld. In de Opgaaf ICP zie je de verkoop staan van de fiets naar de Roemeense klant (die we net hebben geboekt). Daarnaast hebben we een fiets geleverd aan een andere Roemeense klant. Van de eerste klant hebben we wel een btw-nummer (we hebben het btw-nummer geanonimiseerd in de animatie), van de andere niet. Bij de andere klant zie je dan in het rood staan: Geen btw-nummer.
Deze moet je dan nog invullen bij de klant, via Relaties > Zoeken. Als je dat hebt gedaan, kun je onderaan op Opgave elektronisch insturen klikken.
Uitzonderingen
We hebben net uitgelegd hoe het werkt als je goederen of diensten verkoopt óf inkoopt van of naar de EU. Maar er zijn een paar uitzonderingen, waarbij je het net iets anders moet regelen of extra gegevens moet bijhouden. Dit is bijvoorbeeld als je een nieuw of bijna nieuw vervoersmiddel verkoopt in een EU-land. Alle uitzonderingen voor het kopen en verkopen van goederen en van diensten vind je op de website van de Belastingdienst bij Uitzonderingen.